Hur länge bör man träna?

Hur långa träningspass tycker du att man ska köra? - Lena
 
Svar: Hur länge och hur ofta du vill träna beror ju mycket på vad du vill få för resultat såklart (PK-svar eller hur, hehe). Är man peppad när man kommer till gymmet så kanske "risken" är stor att man tränar i upp till två timmar. Jag har dock fått rekommendationen av min coach att max träna 1 timma styrka per tillfälle.. och så minst 30 min kardio för min del (beroende på målet med min träning). Mycket av det jag läst genom åren förklarar fördelarna med att försöka hålla ner tiden på styrketräningen, speciellt när man delar upp kroppen och tränar en viss kroppsdel varje pass (så kallad split). Försök få in mer kvalité istället. Ska du bygga muskler; försök trötta ut muskeln med kortare vila mellan seten (8-12 reps) och större intensitet genom hela passet. För mer styrka; se till att vila ordentligt mellan varje tungt set (1-6 reps) och se för guds skull till att utföra varje övning ordentligt för att undvika skador.
 
Jag hoppas att det är tillräckligt bra svar på din fråga, jag är ju ingenstans utbildad pt. Men jag har tränat en del på olika sätt och pratat med många som kan träning om just detta. Men vill man ibland lyfta vikter i två timmar så är det ju absolut inte direkt skadligt i sig. Men jag tycker kvalité bör komma före kvantitet :)
 







Kommentarer

Kom ihåg






Trackback