Lyckades med hela paketet idag!



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det gick bra idag på träningen. Jag drog av ett bra ryggpass, torterade benen tillräckligt på cykeln, fick med hela EN magövning (woho) och stretchade till och med efteråt!
 
Är jag duktig, eller ÄR JAG DUKTIG?!
 
Har alltid varit värdelös på att stretcha. När jag var liten så förstod jag inte syftet med det. Fick ju både träningsvärk och var stel dagarna efter ändå.. men träningsvärk var ju skönt och försvann så fort man började röra på sig i alla fall.
 
Idag finns det massor med olika forskning som pekar åt de flesta håll när det kommer till stretching. Olika syften och olika resultat. Vet inte riktigt vad jag ska tro på. Stretching för att öka prestationen vid träning är jag däremot tveksam till. Men stretching för att förebygga en ländrygg som gör ont på jobbet (på grund av snebelastning) och som blir trött så fort jag sitter eller står en längre tid.. det tror jag på! Jag är nämligen relativt kort i höftböjaren och baksida lår. Därför tjatar både sjukgymnasten och min sambo på mig att jag ska stretcha just dessa partier. Ja, jag får väl börja bli bra på det då! Det tar ju faktiskt inte lång tid. Numera SKA jag alltså stretcha; höftböjare, rumpa, baksida lår och ljumskar efter varje träning. Får återkomma om jag märker mirakel ;)
 
 Meeeen, till träningen idag; RYGG!
 
Lat pulldowns i CC med stång 4 set, 35/30/30/30 kg
Lat pulldowns i CC med rep (drag över huvudet) 4 set, 40/45/45/45 kg
Skivstångsrodd med handflata upp 4 set, 30/30/30/30 kg
Enarmsrodd hantel 4 set, 18/18/18/18 kg
Lat pulldowns maskin (brett grepp) 4 set, 35/30/30/30 kg
Sittande rodd (smalt grepp) 4 set, 40/35/35/35 kg
 
KB swings 4 set 20 kg 10 reps
Russian twist med KB 4 set 12 kg 10 reps
 
30 min cykel, lite tyngre motstånd i början
 
Passet gick bra och nu när jag verkligen börjat lägga fokus på att stabilisera skuldrorna och sänka axlarna. Övningarna tar såååååå mycket bättre. Tips från mig alltså! Då aktiveras ryggen och de aktuella musklerna så mycket bättre. Hellre en lägre vikt och korrekt utförda reps, glöm inte det! Men sänk för tusan inte för mycket. Ett set ska inte vara "lätt". Jag brukar tajma vikten så att jag knappt klarar sista repetitionen..
 
Tog en bild på lite "gymregler" i Gymgrossistens tidning också.. den sista håller jag dock inte riktigt med om. Lite ljud på gymmet har ingen dött av och de flesta har ju musik i öronen ändå. Den första däremot är ju som vanligt den mest irriterande.. och samtidigt mest förekommande tyvärr!







Kommentarer

Kom ihåg






Trackback