Angående hemmaträning!

 
Jag har en fråga haha.. men vad tycker du är bra hemmaträning? för det är så att det senaste året har jag börjat få " kärlekshandtag" och vill så gärna få bort det.. är typ plankan, situps och konditionsträning bra? :)
 

Svar: Hej Amanda, tyvärr så är ju punktförbränning bara något som vi kan drömma om "än så länge" (vem vet, någon kanske uppfinner något bra i framtiden, hehe). Jag har såååååå många gånger tänkt hur bra det skulle vara. Men kroppen är inte så pass smart, utan den tappar fett lite där den vill. Och vart den tappar mest och först är väldigt individuellt. Just nu tappar jag mest vid armarna exempelvis och inte runt midjan där jag har "mest att ta av".
 
Mitt tips till dig är helt enkelt att ta tag i kosten och börja röra på dig mer. Jag vet ju inte hur du äter och dricker nu, men tänk på att äta tillräckligt med bra, lagad mat utspritt över hela dagen så slipper du sötsuget emellan måltiderna och då är risken mindre att du stoppar i dig något onyttigt för snabb energi. Frukost, två lagade måltider och en eller två bra mellanmål emellan brukar fungera för de flesta.
 
Att göra plankan och andra magövningar är ju självklart bra i sig. Tycker definitivt att man ska träna mage, oavsett. Men det är bra av andra anledningar. Som bättre hållning och mer balans mellan rygg och mage. Men däremot kan du ju försöka ta dig ut på promenader. Och med promenader menar jag att du ska svettas riktigt ordentligt. Det ska vara jobbigt. För extra motstånd kan man även använda stavar eller vristvikter. Har du trappor eller en backe i närheten kan du sprinta intervaller uppför i omgångar. Intervaller är oerhört effektiva för både hjärtat och förbränningen. Eller varför inte kombinera, ut och gå dig svettig och ta en "paus" vid en backe och kör några intervaller.. för att sedan fortsätta gå :)
 
Men för fettförbränning i det långa loppet och en fullt fungerande välmående kropp så förespråkar jag ALLTID styrketräning. Men det är ju inte alltid så lätt hemma. Och man kanske inte vill köpa in massor med vikter eller kettlebells. Men du kan ju försöka använda det du har. Benböj med en ryggsäck full med böcker eller vanliga hederliga armhävningar. Om du gör situps så kan du ha något tungt i knät, en vas eller några bäcker. Jag är inte jättebra på att tipsa på hemmaövningar eftersom jag sällan tränar hemma.. men bara fantasin sätter gränserna. Och försök alltid ha lite extra motstånd i det du gör. Utmana kroppen, det mår den bra av :)







Kommentarer

Taack så mycket för inlägget!! :D

Svar: Så lite så, kul att kunna bidra.. ch även utveckla bloggen. Blir nog fler såna inlägg om det kommer fler frågor som jag känner att jag kan svara på korrekt :)
Malin


Kom ihåg






Trackback