I KNOW SQUAT


Man börjar tametusan se lårmusklerna titta fram på sidorna nu för tiden. LÖV IT! Hello liksom ;)
 
Idag skulle benen torteras lite efter mätningen. Brukar ju vilja köra det i början av veckan när man har lite extra energi, i form av ätardagar, bakom sig. Den här veckan passar det alldeles ypperligt också eftersom jag kommer cykla 11 timmarspass på jobbet tre dagar i rad i och med Power Meet. Kommer bli sviiiinkul, men det gör sitt med benen och rumpan ;)
 
Benböj i smith 4 set, 50/70/70/60 kg
Raka marklyft 4 set, 50/60/70/70 kg
Leg press 4 set, 80/100/100/100 kg
Sittande vadpress 4 set, 40/40/40/40 kg
Lårcurl framsida maskin 4 set, 40/35/35/dropset
Insida lår maskin 4 set, 40/50/40/dropset
 
10 min crosstrainer, 20 min "sittande" cykel
 
Sittande vadpress var tametusan riktigt jobbigt. Vet inte om jag inte är van eller om det är något annat, men det kändes som FAAAN i vaderna. Jag gillar nog stående bättre..
 
Testade även på crosstrainern idag.. sjukt tråkigt. Får se om det blir fler gånger. Nu när jag får springa så kanske det går över lite mer mot det hållet istället. Ska bli skönt att få ge sig ut i spåren igen ;)
 
Tredje setet i raka marklyft lyckades jag faktiskt få med på film.. hurrey. Raka marklyft är, enligt min mening, by far den bästa övningen för baksida lår. Tar som sjutton. Men det gäller att du lyckas hitta kontakten med muskeln. Därför börjar jag alltid med ett lite lättare set. Då brukar jag hitta direkt. Det är viktigt att ha rätt teknik när du gör alla sorters marklyft. Jag själv fallerar stort på en grej ser jag i klippet. Jag har inte neutral nacke. Den ska gå i samma linje som resten av ryggen, vilket betyder att jag borde titta snett neråt i backen. Men ibland när det blir tungt så har jag en fallenhet att vilja titta upp för att "hjälpa till" lite. Ja, nog om det. Får bli bättring till nästa gång. Den största teknikmissen människor gör är att de inte håller en neutral och rak rygg. Du får inte böja i ryggen vid marklyft!! Det kan leda till allvarliga skador. Hur mycket vinkel du ska ha i knänan beror lite på din rörlighet. "Raka marklyft" kanske låter som att du ska ha helt raka ben. Men beroende på en rad olika faktorer i din kropp så behöver du oftast böja på dem mer eller mindre. Jag har fått känna mig fram. Har du aldrig testat att utföra marklyft så bör du ta lite hjälp av någon som kan visa dig i början. Det är säkrast! Jag är definitivt ingen expert men försöker dela med mig av det jag lärt mig hittills på mina crossfitpass. Marklyft är en av de bästa allroundövningarna du kan göra på gymmet.. så det kan vara värt att ta tag i ;)
 







Kommentarer
» Lena

Hur långa träningspass tycker du att man ska köra?

Svar: Kommer ett inlägg :)
Malin


Kom ihåg






Trackback