Ska jag?

 
Jag får oftast frågan hur jag hittar motivationen att träna så mycket som jag gör. Hur jag hittar energin och hur jag kan tycka att det är kul varje gång. Men här är hemligheten, jag tycker inte att det är kul varje gång, jag har inte alltid 100 % energi och ibland vill jag hellre ligga kvar på soffan (och allra helst äta en fet marabou chokladkaka).
 
Alla fungerar såklart annorlunda. Men ibland behöver man en spark i rumpan för att inse att man klarar mer än man tror. Här är mina små tankesätt för att lyckas hålla igång med träningen.
 
- Gör det bara! Visst, ni kanske känner att det är lättare sagt än gjort. Men de gånger som jag absolut inte vill träna; trött, hängig, tjurig, hungrig.. så biter jag faktiskt helt enkelt ihop och tar mig till gymmet eller Rocklund ändå. Anledningen är simpel; när jag väl är igång så vet jag att i 99 fall av 100 så kommer energin och glädjen när jag väl startat. Endorfinerna gör sitt, favoritmusiken i öronen gör sitt och känslan av att du övervunnit latmasken i dig gör verkligen sitt!
 
- Ta dig en funderare på ditt mål! Oavsett vad det är så se dig själv lyckas. Alla små steg mot målet betyder någonting. Är en oplanerad vilodag på grund av lathet mer värt än resultatet i slutändan? Det är inte så mycket svårare än så. Man måste bara aktivt tänka på det ibland..
 
- Strunta i hur andra säger att det SKA vara! Jag tycker att det oftast fokuseras för mycket på att träning alltid ska vara kul. Visst, självklart ska du göra någonting du tycker är roligt men här beror ju mycket på också vad du har för mål. Men genom att fokusera på att det alltid ska vara roligt så kommer du backa direkt det INTE känns roligt, eller du testar på någonting EN gång och du ratar det direkt för att du kanske har svårt för det och det blir jobbigt. Ibland har du helt enkelt bara en dålig dag och då kanske ingenting är roligt. Gräm dig inte utan genomför passet, var stolt att du krigade dig igenom det och se fram emot att det kommer kännas bättre dagen efter.
 
- It´s just a bad day, not a bad life! Vi var inne lite på det på förra punkten. Går inte allt efter planen, träningen rullar inte på som vanligt, du tog inte samma vikter som sist eller du kanske inte ens kom iväg till träning för att livet kom emellan. Gräm dig inte! Det är verkligen bara en dag, imorgon kommer bli mycket bättre!
 
- Planering, planering planering! Någon snubbe har någon gång myntat uttrycket "if you fail to plan, you plan to fail". Det är så sant i dess enkelhet. Alla våra liv ser olika ut, vissa har barn, vissa jobbar konstiga tider, vissa har ett gym som ligger långt från bostaden, vissa har ingen bil, vissa har en hobby, vissa är ensamstående, vissa är i allmän tidsnöd.. och de flesta har en kombination av alla dessa. Ju fler hinder desto viktigare är det att du planerar i förväg när och hur du ska lyckas genomföra det där träningspasset du verkligen förtjänar. För det gör du, du förtjänar att må bra. Oavsett situation i livet.
 
 







Kommentarer

Kom ihåg






Trackback