Sååzzz


Jaaa, men det såklart ni ska ha receptet på morotssåsen som jag tjatat om på instagram. Den är sviiiinenkelt att göra! Hur många portioner det blir får ni känna av själva men vill ni inte göra så mycket på en gång så halvera bara alla ingredienser :)
 
1 kg morötter.. grovt rivna
1-2 lökar.. efter egen smak
2 kg krossade tomater.. 4 förpackningar á 500 gram
5 dl creme fraiche.. eller gräddfil
Vitlök.. riven, efter egen smak
Grönsaksbuljong
Salt, peppar, timjan
 
Totalt kalorivärde på hela satsen (hehe..) 3021 kcal
Protein 36 gram
Fett 217 gram
Kolhydrater 209 gram
Fibrer 54 gram
 
TODO
 
Häll en skvätt olja eller valfritt fett i en stor kastrull. Riv i vitlöken och häll även i den hackade löken. Låt fräsa lite utan att bränna. Häll i de rivna morötterna. Häll direkt i de krossade tomaterna. Rör om så att det fördelas jämnt. Kan även behövas lite vatten för att kunna röra om. Låt koka upp och häll sedan i alla kryddor och buljongen. Efter egen smak. Men det behövs rätt så mycket kryddor eftersom morötterna är söta, speciellt vid tillagning. När allt fått koka ihop, morötterna blivit mjuka och du hittat den rätta smaken så häller du i creme fraichen. Låt koka upp igen. Klart!
 
Det rätta rent smakmässigt är att äta detta med spaghetti. Men det blir rätt mycket kolisar. Så jag skulle nog tillsätta lite bönor och äta såsen som en gryta istället. Eller kanske äta den med sallad. Eller bönpasta. Eller zucchinipasta. Ja, ni märker, möjigheterna är oändliga. Jag vill bara ha lite extra protein.. sen är jag nöjd.
 
Ps, den är väldigt god kall också :D
 
 







Kommentarer

va gott =)

Ha en fin torsdag

Va gott :)
Btw, tror du man kan jogga/springa om man enbart är lite täppt i ena näsborren om man säger så? Haha för har inte ont i halsen eller huvud utan det är mer näsan :) eller ska man helst vänta?

Svar: Ja, absolut. Känner du dig pigg men bara "lite" snuvig. Kör på. Ont i halsen, då är det no no :)
Malin


Kom ihåg






Trackback