Cheatdays!

 
 
Alla som någonsin lyssnat på, umgåtts med eller läst något från en person som går på diet inför tävling vet direkt vad som menas med ätardagar/påfyllnad/cheatdays. Det är dagen i veckan då du får äta vad du vill.. och oftast lite lite till :D
 
Åsikterna om ätardagarna går dock brett isär. Det finns nog lika många olika synsätt på ätardagar som på dieter av olika slag. De tre grundläggande skillnaderna är dock; ingen ätardag alls under tävlingsdiet, ätardag men du fyller enbart på med "dietmat" och äter helt enkelt bara mer av maten du äter i veckorna.. och den sista (som jag själv tillämpat); ät vad du vill och i vilka mängder du vill!
 
Jag har också bara testat den sista. Mina vänner, som vet exakt hur mycket jag tycker om mat, är förundrade över hur jag kan palla en stram tävlingsdiet. Ja, hittills är det ätardagarna som räddat mig. Jag vet att det bara är max 6 dagar kvar till nästa gång jag får äta hur mycket gröt jag vill, leverpastejsmackor, godis till efterätt, korv med bröd eller en stor fet pizza. Eller allting till samma måltid.
 
I fredags när jag var hos coach Fredrik så fick jag en heads-up att vid nästa mätning så skulle mina fria ätardagar försvinna och jag skulle gå över på kontrollerade ätardagar. Läs om det andra alternativet jag skrev om i andra stycket. Han ska alltså bestämma vad jag ska fylla på med.. och även om jag såklart drömmer om pizza, feta såser och bröd så inser jag ju såklart att det inte kommer hända ;)
 
Det här med kontrollerade ätardagarna är HELT nytt för mig. Jag vet inte ens hur jag ska förbereda mig mentalt för den här sista tiden innan tävlingarna. Jag är livrädd att misslyckas. Men vad ska jag misslyckas med? Ska jag fuska? Ja, det är ju i alla fall enkelt. Men vem förlorar på det? Jo jag. Så istället försöker jag tänka att det här kanske är min grej, jag har bara inte förstått det än. Jag kanske kommer klara det galant, till och med bättre än med fria ätardagar? Jag kanske kommer kunna lägga energin på rätt saker och ta mig igenom den här perioden like a boss..
 
Det återstår att se hur jag klarar de kontrollerade ätardagarna.
 
Men fram tills dess så ska jag njuta av min sista fria ätardag på lördag.
Jag har hittills planerat: smärgåstårta, mackor med smör och ost, lyxgröt, godis, dumlekakor, kolakakor, pizza. Och choklad. Glömd för tusan inte chokladen!! :D







Kommentarer

Kom ihåg






Trackback