Heeyy

Ännu en helg har gått i bandyns och jobbets tecken. När man är mitt inne i bandysäsongen så känns den relativt korta perioden på 4 månader med matcher lång och omständig, men det är den ju egentligen inte om man ser till årets 12 månader. Nu låter det som att bandyn är någonting negativt.. så är det absolut INTE! Tvärtom. Hade jag inte tyckt det var så kul som det är så hade jag aldrig pallat. Det finns tre anledningar till att det inte är helt smärtfritt i mitt liv just nu. Utan inbördes ordning; 1. Skiftarbete är i vanliga fall slitsamt med jobb varannan helg, testa då att kasta om allting så att det blir ännu värre. 2. På grund av nummer 1 plus bandyträningen i veckorna som inte kan läggas på mer smarta tider innan eller efter jobb så blir det sociala livet rejält påverkat. 3. Dessa långa bortamatcher på buss, så lång restid som upp till 6+6 timmar fram och tillbaka.. man är ju liksom inte 18 längre, haha. 4. Ooops, det blev visst fyra saker.. JO, min nya hobby. Kroppsbyggning.. och det är ingenting jag kommer sluta med på ett tag.
 
Denna tävlingsdiet är hjärnspökena annorlunda än sist. Hade det sett likadant ut så hade jag kanske kunnat tackla dem annorlunda.. men jag kan inte sätta fingret på vad det är för fel. Mestadels är det väl en känsla av typ; "vafan tror jag egentligen?". Min coach verkar relativt lugn.. men i mitt huvud snurrar siffrorna på vågen runt i huvudet mer eller mindre hela tiden. Jag har absolut ingen ångest inför mitt ätande, men jag oroar mig inför tävlandet.
 
Samtidigt är jag extremt rädd att jag någon dag ska vakna upp och upptäcka att jag tappat allt intresse för hela fitness-grejen. Inte för att jag känner ens i närheten av det i verkligheten.. men vem vet vad som händer imorgon, nästa vecka eller nästa månad??
 
Idag på gymmet fick jag dock en välbehövlig motivationsboost. Ryggpasset jag planerat hade jag längtat till i ett helt dygn. Sov bra, planerade att träna på tom mage (alltid bäst pass då!!), hade mycket energi efter ätardagen och var bara allmänt på så jäkla bra humör. Kommer till gymmet och bestämmer mig för att hålla mig till tre övningar; marklyft, breda latsdrag och "low row"-maskinen. Många set. Pyramidset. Bara kötta på.
 
Inför något av de sista seten i den sista övningen så kommer det fram en man till mig och gör tecken att han vill snacka med mig. Jag tar ur hörlurarna med den öronbedövande rockmusiken, hehe, och han hälsar glatt och frågar om jag ska eller har tävlat. Jag förklarar som det är och han frågar om jag startat dieten än. Jag svarar då att det var ett tag sen och då flinar han och säger; "ja, det är ju inte direkt mycket att skala av nu ser jag". Sen hälsade han glatt och gick därifrån. Trååååkigt glad man blev över den kommentaren. Här står man, efter en ätardag, vattning och djävlig (kan lätt gå upp ca 3-4 kg i vätska efter en ätardag under tävlingsdiet).. och karln påstår att jag är nära tävlingsform.
 
Tack. Tack om fan. Jag kände mig glad, ödmjuk och tokmotiverad! Behöver jag ens nämna att kommande 20 minuters intervaller på cykeln gick galant? :D
 
Nehe, nu ska jag läsa lite bloggar. Sen är det bingen som gäller!







Kommentarer

Så starkt av dig att köra bandy också, det är viktigt att ens vanliga liv inte stannar av bara för att man är på diet, man ska få pyssla med det man tycker är roligt också, något min nya Coach lärt mig. Om det skulle inverka på tävling och framförande där tror jag är marginellt. Känner igen mig i dina tankar kring våg och vikt, huvudsaken är väl att lita på Coach och Inte stressa upp. Tänkte höra om du har nå tips på hur man kan njuta av sitt cheatmeal utan att känna lite skuld, att man gör något fel? Förra dieten hade jag ingen sån dag varför det nu känns lyxigt men helt fel och jag har svårt att slappna av i det. Du hade fridagar även förra dieten? Mvh Frida

Svar: Tack för de fina orden. Tror också det är viktigt att köra.. eller försöka iaf.. sitt vanliga race i livet :) Visst, bandyn tar fysiskt energi men den ger ju mentalt också. Det där med cheatday vet jag inte riktigt hur jag kan hjälpa dig mer än att kanske börja smått. Ät lite mer av din dietmat eller lägg till en god sås eller efterrätt bara. Tänk dig att du kommer få till en väldans bra träning dagen efter ;) Ät bara det du verkligen är sugen på och inte för att du måste. Men även där så försök lita på coachen, tror hen att du pallar det så gör du nog det :)
Malin


Kom ihåg






Trackback