Namnsdagsbarn

 
En uppdatering är på sin plats! Jag tränar på, det är den roliga delen. Jag kämpar på med maten, det är den mindre roliga delen. Men ack så viktig. Vill jag någonstans inom BF så lär jag bli "bättre" med viktuppgången efter varje diet/tävling. Det blir jobbigt för kroppen annars ;)
 
Jag jobbar på på jobbet också! Det är lite halvsegt det med. Ni som vet vad jag jobbar som och dess löneproblematik just nu förstår. För er andra.. ja, det är lite tufft helt enkelt. Vår arbetsgivare ska vara skapligt glad för att det finns så många, inklusive mig själv, som älskar sitt jobb.
 
Sex arbetspass kvar till semester! USA-resan kryper allt närmare och det känns helt overkligt. På tal om mat liksom.. undra hur mycket man kommer gå upp under 2,5 vecka i de förenta (mat)-staterna. En sak är helt säkert, jag kommer inte gå ner. Jag får väl helt enkelt passa på att utnyttja gainsen och besöka lite kända gym. Träning hör alltid hemma på semestern :)
 
Jag har ett nytt träningsmål föresten, förutom chinsen. Jag ska klara av att gå ner i spagat. Skapligt långt bort, men jag kämpar på. Se "före-bild" här nere. Har följt ett program från youtube nu fyra dagar och märker redan skillnad, även i knäböjen. Känner mig rörlig och stark. Starkare. Muy bien!
 
 







The Body

Jag la upp en bild på Instagram för ett par dagar sen. Bilden föreställde mig själv i tights och en sporttopp precis efter ett axelpass. Kortfattat skrev jag att min kropp verkade ha nöjt sig med en veckovikt på ca 71 kg. Med veckovikt menar jag hur kroppen är när jag äter bra och inte trycker i mig skit. Efter skitdagar väger jag mellan 1-2 kg mer. Ren vätska. Jag känner mig som en ballong. Normalt va? Jag offrar en bra känsla i kroppen för att mat&dryckesnjuta i ca 6 timmar, en ibland två gånger i veckan. Jag har tydligen inte riktigt kommit underfund med att det inte alltid är värt 2 efterkommande dygn som en ballong med lite extra gaser. Okej, om ni frågar min sambo så är det mycket extra gaser. Aaaaanyway..
 
Tillbaka till bilden och min veckovikt.
 
Det finns så många sätt att se på det här med offeason-form. För er som inte tävlar så är det ju ett begrepp som ni inte ens behöver bry er om. Men för mig är det ju någonting jag måste vänja mig vid.. extrem fitness-gröngöling som man är. Nu efter tävlingen exempelvis, många andra börjar "ta tag i träningen innan sommaren" eller liknande. Själv har jag gått upp ca 10 kg efter den 23 april. Det är ju rätt komiskt ändå. Hur olika det kan vara :)
 
Jag tolkar fitnessvärlden lite som att det finns två läger. Ett läger som inte går upp så mycket mellan tävlingarna, kanske 4-7 kg, och ett som går upp mellan 10-15 kg.. ibland mer. Idag hittade jag två konton på Instagram med tjejer som gått upp mer än 10 kg efter sina tävlingar.. och jag blev så himla glad. Inte för att det på något sätt är det bättre sättet (alla är vi olika!!) och jag kommer inte själv gå upp mer än mina + 10 kg.. utan för att det ger mig lite lite extra andrum för att hitta min egna väg. För det är ju det jag måste göra. Vad mår jag bra av? Vad fungerar för mig? Vad fungerar för min kropp som är så fruktansvärt vätskekänslig för vissa livsmedel? Vad trivs jag med? Med vilken vikt vill jag starta min nästa diet? Vem vet, efter nästa tävling kanske jag inte går upp 10 kg.. utan mindre? Jag lär mig mer och mer om mig själv för varje diet och varje reverse-diet. Det tar tid, men det får det göra!
 
Jag tror rätt hårt på att kroppen har en viss vikt den gärna "landar" och "faller tillbaka" på. Jacob Gudiol har skrivit en del om det. Denna vikt är svår (men inte omöjlig) att ändra. För att ytterligare en gång gå tillbaka till bilden och min veckovikt.. så tror jag min kropp gillar talet 71. För även om jag äter ett par extra riskakor med nutella på kvällarna under veckorna och äter mycket gott till helgerna. Så landar morgonvikten till slut på ca 71 kg när jag väl äter det jag ska.
 
.. och det känns faktiskt riktigt bra. Bra kroppen, bra jobbat! #highfive